Zo slaan cybercriminelen toe bij particulieren

Iets meer dan de helft van Nederland wil zich beter beschermen tegen cybercriminaliteit. Terwijl nog geen vijf procent zich verzekerd heeft tegen deze misdaad. Spreek jij als adviseur hierover met je klant? De risico’s van cybercriminaliteit liegen er niet om. Freek van de Glind van Nationale-Nederlanden: “Hackers worden steeds brutaler.”
 

Cybercriminaliteit
Nieuws
Datum: 10-02-2023

Cybercriminelen richten hun vizier niet alleen op grote bedrijven. Voor particulieren loert er ook genoeg gevaar. Ze kunnen hun account op Instagram bijvoorbeeld verliezen aan hackers. Maar ze kunnen ook de toegang tot hun e-mail kwijtraken. Doordat criminelen bijvoorbeeld klantgegevens van een bedrijf stelen. Of ze kopen online grote hoeveelheden e-mailadressen op.

Vervolgens sturen cybercriminelen berichten naar de buitgemaakte adressen (phishing mail). Ze hopen dan dat je op een meegezonden link klikt. En ontfutselen op die manier persoonlijke informatie. Daarmee kunnen deze criminelen meer (financiële) schade toebrengen. Helaas klinkt dit veel mensen vast bekend in de oren.

Een op drie slachtoffers cybercrime verliest geld

Want zo’n 43 procent van de bevolking is slachtoffer geweest van cybercriminaliteit of kent iemand die dit heeft meegemaakt. Dat blijkt uit onderzoek dat Nationale-Nederlanden onder duizend Nederlanders liet uitvoeren. Van de slachtoffers lijdt 35,4% financiële schade. Ongeveer een op de vijf slachtoffers raakt foto’s, video’s en/of persoonlijke gegevens kwijt of kan (tijdelijk) niet meer bij een account of apparaat.

Oudere mensen kunnen zo een archief verliezen. Freek van de Glind, Project Lead Strategic Transformation Office van Nationale-Nederlanden: “Ouderen zijn meer dan jongeren geraakt als ze hun mailaccount verliezen. Door de jaren heen hebben ze vaak veel contact gehad met instanties. Zo hebben ze een groot archief in hun mailbox opgebouwd. Is je account weg, dan verlies je ook al deze informatie.”

Hackers voegen extra beveiliging toe

Criminelen gebruiken vaak robots die op internet overal proberen in te loggen. Daarmee hopen ze dan een keer het goede wachtwoord in te voeren. Wat hen helpt, is dat consumenten soms op meerdere plekken hetzelfde wachtwoord gebruiken.

Dat is niet verstandig, legt Freek uit: “Het achterhaalde wachtwoord voor een online warenhuis kan hetzelfde zijn als voor Instagram. Dan nemen hackers dat account over. Bij de instellingen kunnen ze een tweede beveiliging op het account zetten. Denk aan een sms-controle. Dan kun je er als rechtmatige eigenaar niet meer bij.”

Die zogenoemde tweefactorauthenticatie kunnen consumenten zelf ook instellen. Die beveiliging is de moeite waard, gezien het leed dat gehackte accounts kunnen opleveren. Criminelen gebruiken ze bijvoorbeeld vaak om bitcoins te verkopen. Dat gebeurt dan onder andermans naam.

Dus denk er aan: Voorkomen is beter dan genezen. Kijk of je enkele basismaatregelen tegen cybercriminaliteit kan nemen. Denk aan het gebruik van diverse wachtwoorden en tweefactorauthenticatie.

Bronvermelding: Nationale Nederlanden.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag