Uw reisverzekering en calamiteiten

Tijdens je vakantie kunnen zich gebeurtenissen voordoen waarvoor je aangifte moet doen of gebruik dient te maken van de alarmcentrale. Lees hier hoe daar mee om te gaan.

Nieuws
Datum: 02-06-2022

Diefstal tijdens je vakantie? Doe direct aangifte.
Je kunt helaas niet altijd voorkomen dat je kostbare spullen gestolen worden tijdens je vakantie. Wel kun je de kans op diefstal tijdens je vakantie zo klein mogelijk maken. Laat kostbare spullen zoals een fotocamera, smartphone of tablet nooit onbeheerd achter in je auto, caravan of hotelkamer. Maak in een hotel gebruik van een kluisje of houdt kostbaarheden bij je. Laat je je spullen onbeheerd achter en worden ze gestolen? Dan vergoedt je reisverzekering de kosten meestal niet.

Worden je spullen toch gestolen tijdens je vakantie? Doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de lokale politie, het liefst direct wanneer je de diefstal opmerkt. Is aangifte bij de politie niet mogelijk, maak dan een melding bij de receptie van de accommodatie waar je verblijft. Zorg ook dat je een kopie van de aangifte (in welke vorm ook) meekrijgt. Je hebt een bewijs van diefstal nodig voor de verzekeraar om aan te tonen dat de schade tijdens de vakantie is ontstaan. Als je geen bewijs hebt dat je spullen zijn ontvreemd, vergoedt je verzekering de gestolen spullen niet.

Is de bagage zoekgeraakt of beschadigd tijdens het vervoer? Meld dit dan bij de vervoersmaatschappij en vraag een rapport van die melding.

Wanneer bel je de alarmcentrale tijdens de vakantie?

Bel niet te snel, maar zeker ook niet te laat. Is de situatie van dien aard dat een bezoek aan de lokale (huis)arts voldoende is, dan kun je dat vaak zelf nog wel regelen. Maar is er sprake van een acute noodsituatie, bel dan direct de alarmcentrale. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een noodzakelijke ziekenhuisopname of specialistische hulp, als je bij een ongeval betrokken bent geraakt, verwondingen hebt opgelopen of het slachtoffer bent geworden van een misdaad.

Maar ook bij vervelende gebeurtenissen bij het thuisfront dien je contact op te nemen met de alarmcentrale. Voorbeelden zijn het ernstig ziek worden of overlijden van een familielid. Ook indien je hulp of advies nodig hebt, kan je de alarmcentrale bellen. Bijvoorbeeld bij het blokkeren van je verloren of gestolen creditcard.

Het is niet alleen belangrijk om de alarmcentrale te bellen als je hulp nodig hebt, je dient te maken kosten ook eerst met hen te overleggen. Medische zorg is in het buitenland vaak duurder. En sommige (zorg)verzekeringen vergoeden alleen wat een behandeling in Nederland kost, maar de zorg in buitenlandse (privĂ©)ziekenhuizen kan veel duurder uitvallen. Het verschil komt dan voor eigen rekening en dat kan in de papieren lopen. Wanneer je dit van tevoren overlegt met de alarmcentrale dan weet je direct of het vergoed wordt. Heb je problemen onderweg met de auto, caravan of camper, dan kun je natuurlijk ook altijd de alarmcentrale bellen van je verzekering.

Heb je een vraag over dit artikel of over uw eigen reisverzekering? Neem dan even contact met ons op. We helpen u graag.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag